maandag 19 maart 2012

Werkwijze

Er wordt me wel eens gevraagd: ga je daar zitten schilderen of werk je van foto's? Op de een of andere manier heb ik dan een beetje moeite met het beantwoorden van die vraag, maar ja, ik werk van foto's. Ik fiets naar de bouwput en ga kijken wat ik zou willen schilderen. Dan maak ik daarvan een aantal foto's. Thuis maak ik schetsen van hoe ik het wil gaan schilderen en dan leg ik de foto's weg. Ik schilder dus eigenlijk mijn eigen schets. Soms wil ik nog even een detail checken en dan kijk ik er weer naar.
 
schets, krijt op papier, 28 x 40 cm

Het leuke van schilderen is dat je de werkelijkheid naar je hand kunt zetten. Bij voorbeeld de Nassasutraat west met sneeuw was een saai gedoe, tot ik het liet sneeuwen. Ineens kwam er diepte in en er kwam gek genoeg ook een soort stilte over. 

Hier de schets en het schilderij waar ik nu aan bezig ben. 


Damwand plaatsen, olie op karton 100 x 70 cm

  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten